nadiahhaidan
headmaster artwork home tabung
I LOVE YOU <3


FAMILY

BESTFRIENDS




Thanks : c r e d i t .


FOTOGRAFI:NIKON OR CANON?
Friday 10 May 2013 | 07:27 | 2 comments

ASSALAMMUALAIKUM.

Haip!bakpo?Make dah?Ecehh!Kecek Kelate sikit arr.Mane tau dapat jodoh orang kelantan ke kan.HAHA:D I'm just kidding la MOHAMAD ULFAH!Tak payah nak buat muka sedih konon.Tumbuk nak?Haha.Awak ade lagi dalam hati saya.Ececeh.haha.

EHH?Intro dah lari topik la.hehe.
Ok.Jom kita bincang pasal kamera.Kepada mereka yang berminat nak jadi fotografer or nak belajar fotografi,mesti korang pening kan tak tau nak beli NIKON or CANON?*Aku tak sebut jenama lain bukan sebab tak bagus.Tapi,kebanyakan orang akan bertanyakan tentang CANON or NIKON.Bagi aku,benda tu terpulang kat korang nak beli yang mane 1.*Kalau kaya,beli dua-dua sekali.Takde orang kisah pun.

Photography means Drawing with light.*Ini teori.Aku takkan cerita pasal teori ok.Sebab aku kurang sikit.Heee.Ok.Selalunya,orang akan menilai hasil gambar yang kita shoot kan?Bagi aku,nilai gambar tu,bukan  dari jenama kamera tu.Tapi,dari segi teknik yang digunakan.Kalau kita tak tau teknik,mahal macam mane pun kamera tu,tak jadi jugak.

Benda penting yang perlu anda lakukan selepas beli kamera:
  1. BACA MANUAL KAMERA.Dah beli kamera mahal-mahal,jangan tak baca buku manual kamera tu pulak.Buku tu penting.Contoh lah kalau tiba-tiba kamera korang ade problem.Padahal problem tu boleh diselesaikan melalui buku manual tu.So,KHATAMKAN BUKU MANUAL!
  2. BELAJAR TENTANG BASIC.Apa basic fotografi?Korang kene ambik tau pasal ISO,APERTURE dan SHUTTERSPEED.3 Benda tu penting sangat.So,korang boleh lah ambik kursus fotografi pasal basic fotografi.Tak perlu buang duit sangat lah pergi kursus bagai.Kat internet nie berlambak.Tapi,kalau duit korang tu dah berlambak sangat sampai tak tau nak buat ape,pergi jelah kursus fotografi.Mungkin lebih faham.
Itu lah benda yang penting korang kene buat.Jangan pulak beli kamera mahal,tapi tak tau nak guna macam mana.Haa.Berbalik pada soalan CANON OR NIKON?Bagi aku,dua-dua tu hebat.Dua-dua tu ade kelebihan dan kelemahan die.Kalau korang beli NIKON,aku syorkan beli NIKON D3100 or NIKON D3200 jerk dulu.Sebab,kamera tu senang bagi newbie macam korang.Lepas dah power tahap best gila lah kan.korang beli lah yang pro.Kalau CANON pulak,yang senang untuk newbie,tak silap aku lah 1100D.Aku belum pro lagi.So,aku masih pakai D3200.Alhamdulillah lah dari takde.Kalau ade rezeki,InsyaAllah aku akan upgrade.heee.Ok.Thats all.So,tak payah lah korang cakap yang nikon lagi best dari canon.Kalau tak tau teknik,korang beli lah kamera yang canggih mane pun,gambar korang takkan ade SOUL.Tak percaya sudah.hee.

Kelaparan melanda.BYE ^___^